Tomislav „Toma“ Zdravković rođen je 20. novembra 1938. u Aleksincu, a rano detinjstvo proveo je između rodnog kraja i Pečenjevca kraj Leskovca, kamo se porodica vratila pred Drugi svetski rat.
Odrastao je u skromnim uslovima, završio osnovnu školu i kurs za traktoristu, ali ga je amatersko pozorište i muzika brzo odvela na scenu.
Sa osamnaest godina odlazi u Leskovac, radi teške poslove i u kafanama započinje pevački put, uz ključnu podršku Silvane Armenulić koja ga uvodi u repertoar narodnih, starogradskih i zabavnih pesama.
Uspon, ljubavi i prve pesme

Posle nastupa u Tuzli i Novom Sadu, snima prvi singl 1964. i piše prvu objavljenu autorsku pesmu „Što te večeras nema“, dok će ranije napisana „Anđela“ ugledati svetlo dana 1968.
Burni emotivni život ulazi u njegove stihove: ljubavne veze, brzi brakovi i razvodi, kao i tragična priča o Slavici, kojoj posvećuje tužnu pesmu „Buket belih ruža“.
Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih niz singlova i festivalskih nastupa donosi mu prepoznatljivost.
Boemske godine i prelom
Toma postaje simbol kafanske lirike: baritonski glas, topli, nenametljivo snažan, uz violinu koja naglašava melanholiju.
Piše uglavnom autorske, životopisne tekstove o neuzvraćenoj ljubavi, samoći i čaši. Istovremeno, lični poroci, kocka i alkohol prate ga poput senke; seli se u Ameriku i Kanadu, gde osniva porodicu i dobija sina Aleksandra, a potom se 1978. vraća u Jugoslaviju.
Povratak na vrh
Po povratku objavljuje „Umoran sam od života“ i ponovo osvaja publiku; koncert u Domu sindikata 1982. postaje prekretnica koja učvršćuje status legende.
Redaju se hitovi i tiraži, nastupa širom zemlje, a okušava se i na filmu (Balkan ekspres) i televiziji (Doktorka na selu).
Njegove pesme poput „Danka“, „Ciganka“, „Prokleta nedelja“ i „Dva smo sveta različita“ postaju evergrini, prepoznatljivi po stihu koji je i ispovest i priča cele jedne generacije.
Poslednje godine i odlazak

Uprkos ozbiljnim zdravstvenim problemima i raku prostate, Toma ostaje na sceni do samog kraja.
Poslednji nastup održava u Titogradu 10. septembra 1991, a preminuo je u Beogradu 30. septembra iste godine, sahranjen 2. oktobra na Centralnom groblju.
Otišao je kao čovek koji je „živeo po svojim pravilima“, pretvarajući svaku kafanu u mali univerzitet emocija.
Nasleđe i počasti
Spomenici u Leskovcu i Skadarliji, spomen-ploča na Banovom brdu, knjige sećanja i veliki koncerti posvećeni njegovom liku i delu svedoče o trajnoj popularnosti.
Filmska biografija „Toma“ (2021), uz kasnije emitovanu seriju, približila je novim generacijama njegovu poeziju i životni put, a dokumentarni filmovi i brojni omaži dodatno su učvrstili mit o pevaču koji je dao glas tuzi, ljubavi i kafanskoj romantici.
Najpoznatije pesme
Neke od najpoznatijih pesama Tome Zdravkovića, koje su obeležile njegovu karijeru i urezale se u kolektivno sećanje, uključuju nezaboravne hitove poput „Prokleta nedelja“, „Dotak’o sam dno života“, „Ostala je samo uspomena“, „Pustite me da živim svoj život“ i „Dva smo sveta različita“.
Njegove pesme su često bile lične ispovesti pretočene u stihove, a među najvoljenijima su i „Pesme moje“, „Kafana je moja sudbina“, „Danka“, „Ciganka“ i „Svirajte mi tiho, tiše“.
Ove numere su postale evergrini, simboli tuge, ljubavi i kafanske emocije, koje publika i danas saosećajno peva.
Diskografija

- Singlovi: od „Essagerata“ (1964) do „Sviraјte, cigani“ (1988)
- Albumi: Toma Zdravković (1971, 1973, 1979), „Nikad neću da te zaboravim“ (1976), „Čekaj me…“ (1981), „Dva smo sveta različita“ (1983), „Da l’ je moguće“ (1987), „Kafana je moja istina“ (1990)
Zaključak
Toma Zdravković ostaje upamćen kao jedan od najautentičnijih i najvoljenijih pesnika narodne muzike, čiji je život bio jednako dramatičan i emotivan kao i njegove pesme.
Njegova umetnost, ukorenjena u ličnom bolu, ljubavima, kafanskoj filozofiji i boemskom duhu, nadživela je njegov fizički odlazak i nastavila da inspiriše generacije.
Bio je čovek koji je pevao istinu – o sebi, o ljudima, o životu – bez zadrške i lažnog sjaja.
Kroz stihove i melodije, Toma je ostavio neizbrisiv trag u muzičkoj i kulturnoj istoriji bivše Jugoslavije. Njegovo ime danas ne znači samo muziku, već simbol čiste emocije, ranjivosti i iskrene umetnosti koja dolazi iz duše.